آرشیو آبان ماه 1400

مطالبي در رابطه با فوتبال و تاريخچه بزرگان اين ورزش

فهرست باشگاه هاي فوتبال در بلغارستان

۶ بازديد

ثبت نام مدرسه فوتبال

    كشور: بلغارستان
    اتحاديه فوتبال: اتحاديه فوتبال بلغارستان
    ليگ سطح بالا: اولين ليگ حرفه اي فوتبال (بلغاري: Първа професионална футболна лига؛ فرم كوتاه "Parva Liga" [Първа лига])
    رده بندي يوفا: 24
    پروفايل Soccerway: اينجا

مسابقات قهرماني ملي بلغارستان از سال 1924 هر ساله برگزار مي شود، اگرچه فصل هاي 1924، 1927 و 1944 تكميل نشده است. اين كشور در سال 1954 به عضويت يوفا درآمد. از نظر تاريخي، موفق ترين تيم هاي فوتبال بلغارستان زسكا صوفيه و لوسكي صوفيه بوده اند. هيچ تيم ديگري بيش از ده عنوان قهرماني ليگ را كسب نكرده است. در سال هاي اخير، لودوگورتس رازگراد در ليگ برتر بوده است. اگرچه اين تيم اولين حضور خود را در ليگ برتر تا 2011–2012 انجام نداد، اما در هر يك از هشت فصل اول خود در آن سطح قهرماني را كسب كرده است. فصل 2015–2016 قرار بود 12 تيم داشته باشد، اما پس از چهار باشگاه (دو باشگاهي كه در غير اين صورت به گروه A ارتقا مي يافتند، به اضافه دو تيم از گروه A فصل قبل) به 10 تيم كاهش يافت. مجوزهاي حرفه اي رد شد پس از آن فصل، اتحاديه فوتبال بلغارستان ساختار ليگ حرفه‌اي كشور را اصلاح كرد و ليگ برتر را به 14 تيم افزايش داد و نام آن ليگ را از "گروه A" به "ليگ اول" تغيير داد.

بر اساس ساختار فعلي كه در 2016–2017 آغاز شد، هر تيم دو بار با سايرين بازي مي كند، يك بار در ورزشگاه هر باشگاه. در پايان فصل، ليگ به پلي‌آف‌هاي جداگانه تقسيم مي‌شود، با امتيازات جدول و آمار به طور كامل. شش تيم برتر وارد مرحله پلي‌آف قهرماني مي‌شوند كه هر تيم در خانه و خارج از خانه با تيم‌هاي ديگر بازي مي‌كند. بهترين بازيكن قهرمان ليگ است و وارد ليگ قهرمانان اروپا مي شود. تيمي كه رتبه دوم را كسب مي كند، يك مكان در ليگ اروپاي يوفا كسب مي كند. و تيم سوم (يا تيم چهارم، در صورتي كه برنده جام بلغارستان در آن فصل در بين سه تيم برتر قرار گيرد) به پلي آف براي آخرين مكان اين كشور در ليگ اروپا راه مي يابد. هشت تيم انتهايي به دو گروه چهار تيمي تقسيم شدند كه در هر گروه در خانه و خارج از خانه بازي مي كنند. دو تيم برتر هر گروه وارد مرحله حذفي پلي آف مي شوند كه شامل بازي هاي دو بازي مي شود (البته توجه داشته باشيد كه اگر يكي از اين چهار تيم برنده جام بلغارستان باشد، از پلي آف خارج مي شود و حريفش در فينال خداحافظي مي كند. ). برنده اين پلي آف سپس با تيم سوم در يك مسابقه يكباره براي مقام نهايي ليگ اروپا بازي مي كند. دو باشگاه آخر هر گروه وارد مرحله حذفي يكساني مي شوند. برنده در ليگ اول باقي مي ماند. سه تيم ديگر با يك سري مسابقات پلي آف سقوط روبرو هستند كه شامل تيم هاي دوم و سوم ليگ دوم نيز مي شود و تنها دو تيم از اين پنج تيم در ليگ اول فصل آينده حضور دارند.

جام يوفا زنان (2001–2009)

۸ بازديد

ثبت نام مدرسه فوتبال

يك دور مقدماتي براي كاهش تيم ها به 32 انجام شد، در فصل اول فقط دو تيم يك مسابقه دو بازي انجام دادند، فصل هاي بعدي به صورت چهار تورنمنت كوچك تيمي برگزار شد كه برنده به مرحله گروهي صعود كرد. سپس تيم ها به هشت گروه چهارتايي تقسيم شدند. اين گروه‌ها مجدداً به‌عنوان ميني تورنمنت در يك مكان واحد در طول پنج روز بازي كردند. سپس برندگان گروه به مرحله يك چهارم نهايي راه يافتند. راندهاي حذفي به صورت دو پا برگزار شد. اين شامل فينال بود كه تنها به صورت تك بازي در سال 2002 انجام شد.

براي فصل 05-2004، مرحله گروهي در چهار گروه انجام شد كه دو تيم برتر به مرحله يك چهارم نهايي صعود كردند. كه منجر به گروه‌هاي مقدماتي بيشتري شد.
ليگ قهرمانان اروپا (2009–2021)

در 11 دسامبر 2008، يوفا اعلام كرد كه مسابقات مجدداً قالب‌بندي مي‌شود و به ليگ قهرمانان زنان يوفا تغيير نام مي‌دهد. مانند بازي مردان، تورنمنت جديد با هدف شامل نايب قهرمان ليگ هاي برتر فوتبال زنان در اروپا است و دارنده عنوان حق دارد در صورتي كه از طريق رقابت هاي داخلي خود واجد شرايط نشوند، شركت كند. همچنين مانند مردان، فينال قرار است در يك مسابقه انجام شود.

مسابقات براي قهرمانان تمامي 55 اتحاديه يوفا آزاد است. با اين حال، همه اتحاديه ها ليگ زنان مقدماتي را ندارند يا ندارند، و همه كشورها انتخاب نمي كنند كه هر سال در آن شركت كنند. با توجه به تفاوت شركت‌كنندگان، تعداد تيم‌هايي كه در مرحله مقدماتي بازي مي‌كنند و تيم‌هايي كه وارد مرحله 32 نهايي مي‌شوند، سال به سال تغيير مي‌كند. اصول از فهرست دسترسي استنباط مي شوند: اعداد بر اساس سه اصل هستند:

    گروه هاي 4 تيمي بايد در مرحله مقدماتي رقابت كنند.
    برندگان گروه بايد به دور اصلي راه پيدا كنند.
    كمترين تعداد ممكن از نايب قهرمانان گروه مقدماتي براي دور اصلي واجد شرايط خواهند بود.

به عنوان مثال، در يك تورنمنت 53 تيمي، 25 تيم مستقيماً وارد R32 مي شوند كه هفت گروه مقدماتي هفت برنده گروه را ارائه مي دهند و هيچ نايب قهرماني ندارند. اگر مسابقات 60 تيم بود، 20 تيم مستقيماً وارد R32 مي شدند كه ده گروه مقدماتي ده برنده گروه و دو نايب قهرمان را در اختيار خواهند داشت.

سلطنت رئال مادريد در فصل 1960–1961

۸ بازديد

ثبت نام مدرسه فوتبال

سلطنت رئال مادريد در فصل 1960–1961 به پايان رسيد، زماني كه رقباي سرسخت بارسلونا آنها را در دور اول از سلطنت خلع كردند. با اين حال، خود بارسلونا در فينال توسط تيم پرتغالي بنفيكا 3–2 در ورزشگاه وانكدورف شكست خواهد خورد. با تقويت يوسبيو، بنفيكا 5-3 رئال مادريد را در ورزشگاه المپيك آمستردام شكست داد و عنوان قهرماني را براي دومين فصل متوالي حفظ كرد. بنفيكا پس از رسيدن به جام ملت‌هاي اروپا 1962–1963 مي‌خواست موفقيت‌آميز رئال مادريد در دهه 1950 را تكرار كند، اما با گلزني خوزه آلتافيني برزيلي-ايتاليايي در ورزشگاه ومبلي، ميلان غنايم را به ارمغان آورد و باعث شد تا جام از شبه جزيره ايبري خارج شود. براي اولين بار. اينترميلان رئال مادريد پير را 3–1 در ارنست هاپل-استاديون شكست داد تا فصل 1963–64 را برد و موفقيت رقيب محلي خود را تكرار كند. اين عنوان براي سومين سال متوالي پس از اينكه اينتر بنفيكا را 1–0 در زمين خانگي خود، سن سيرو شكست داد، در شهر ميلان باقي ماند. تحت رهبري جوك استاين، باشگاه سلتيك اسكاتلند اينترميلان را 2–1 در فينال 1967 شكست داد تا اولين باشگاه بريتانيايي باشد كه جام اروپا را به دست آورد. بازيكنان سلتيك در آن روز متعاقباً به عنوان "شيرهاي ليسبون" شناخته شدند، كه همه آنها در 30 مايلي (48 كيلومتري) گلاسكو متولد شدند.
1968-1978

در فصل 1967-1968، منچستريونايتد به اولين تيم انگليسي تبديل شد كه جام اروپا را برد و بنفيكا را 4-1 در فينال شكست داد.[46] اين فينال 10 سال پس از فاجعه هوايي مونيخ، كه جان 8 بازيكن يونايتد را گرفت و مدير آنها، مت بازبي، براي جان خود مبارزه كرد، رخ داد. در فصل 1968–1969، آژاكس اولين تيم هلندي بود كه به فينال جام اروپا رسيد، اما آنها توسط آث ميلان 4-1 شكست خوردند، كه دومين جام اروپايي خود را با پيرينو پراتي هت تريك كرد.

فصل 70–1969 اولين قهرمان هلندي مسابقات بود. باشگاه فاينورد مستقر در روتردام، مدافع عنوان قهرماني، ميلان را در دور دوم حذف كرد، قبل از شكست سلتيك در فينال. در فصل 1970-1971 آژاكس عنوان قهرماني را به دست آورد و تيم يوناني پاناتينايكوس را در فينال شكست داد. فصل شاهد تغييرات زيادي بود، ضربات پنالتي معرفي شد، و قانون گل هاي خارج از خانه تغيير كرد تا در همه دورها به جز فينال استفاده شود. همچنين اين اولين باري بود كه يك تيم يوناني به فينال رسيد، و همچنين اولين فصلي بود كه رئال مادريد موفق به كسب رتبه ششم در لاليگا در فصل قبل نشد. آژاكس سه سال متوالي (1971 تا 1973) در اين رقابت ها پيروز شد، كه بايرن مونيخ از سال 1974 تا 1976 از آن الگوبرداري كرد، قبل از اينكه ليورپول دو عنوان اول خود را در سال هاي 1977 و 1978 كسب كند.

گزارش فني فيفا پس از مسابقات

۷ بازديد

ثبت نام مدرسه فوتبال

بررسي مسابقات

گزارش فني فيفا نشان مي‌دهد كه پس از مسابقات، بازيكنان و مسئولان تصميم نداشتند كه در مسابقات 80 دقيقه‌اي ادامه دهند يا به 90 دقيقه مطابق با فوتبال مردان تغيير كنند. همچنين نظرات در مورد مناسب بودن استفاده از فوتبال سايز پنج تقسيم شد. برخي از تيم‌ها مشكلاتي را در تامين تجهيزات با كيفيت خوب در اندازه صحيح گزارش كردند.

اين مسابقات از نظر كيفيت بازي و حضور در بازي ها موفقيت بزرگي تلقي مي شد. ژائو هاولانژ، رئيس فيفا نوشت:

    به عنوان رئيس فيفا، تماشاي اين بانوان جوان كه با چنين ذوق و ظرافت بازي مي كردند، لذت خاصي براي من داشت و طبق گزارش بسياري از نمايندگان رسانه هاي حاضر، اين بازي را واقعاً به يك جشن تبديل كردند... فوتبال زنان اكنون به خوبي و واقعاً تثبيت شده است."

موفقيت درك شده از مسابقات عامل مهمي در گنجاندن بعدي فوتبال زنان در بازي‌هاي المپيك تابستاني 1996 بود. سو لوپز گزارش داد كه اگرچه تعداد شركت كنندگان بسيار زياد بود، اما بسياري از بليط ها رايگان بودند. «عامل تازگي» زنان از سرزمين‌هاي خارجي كه فوتبال بازي مي‌كنند، مردم محلي را نيز به حضور در آن تشويق مي‌كرد.
قرعه كشي

قرعه كشي مرحله گروهي در 14 سپتامبر 1991 در استاديوم Tianhe در گوانگژو چين برگزار شد. قرعه كشي بخشي از يك برنامه زنده تلويزيوني دو ساعته بود كه آهنگ هايي به زبان چيني و انگليسي از خوانندگان زن ژانگ كيانگ (پكن)، لين پينگ (گوانگژو)، جني تسنگ (هنگ كنگ) و ايرنه يه (تايوان) را به نمايش گذاشت. ).
مرحله گروهي

به تيم ها دو امتياز براي برد، يك امتياز براي تساوي و هيچ امتياز براي شكست تعلق مي گيرد.

جام جهاني فوتبال زنان 2019

جام جهاني فوتبال زنان 2019 هشتمين دوره جام جهاني زنان فيفا بود، مسابقات قهرماني بين‌المللي فوتبال چهارساله كه توسط 24 تيم ملي زنان به نمايندگي از اتحاديه‌هاي عضو فيفا به رقابت پرداختند. بين 7 ژوئن و 7 ژوئيه 2019، با 52 مسابقه در 9 شهر فرانسه برگزار شد كه حق ميزباني رويداد در مارس 2015، اولين باري كه كشور ميزبان مسابقات بود، اعطا شد. اين مسابقات اولين جام جهاني زنان بود كه از سيستم كمك داور ويديويي (VAR) استفاده كرد. اين دومين و آخرين دوره با 24 تيم قبل از گسترش به 32 تيم براي مسابقات 2023 استراليا و نيوزيلند بود.

ايالات متحده پس از قهرماني در سال 2015 در كانادا به عنوان مدافع عنوان قهرماني وارد اين رقابت ها شد و با پيروزي 2-0 مقابل هلند در فينال با موفقيت از عنوان خود دفاع كرد. با انجام اين كار، آنها ركورد چهارم خود را به دست آوردند و پس از آلمان دومين كشوري شدند كه با موفقيت اين عنوان را حفظ كردند. اين مسابقات در سطح جهاني پخش شد و مجموعاً 1.12 ميليارد تماشاگر را جذب كرد.

بازي هاي المپيك تابستاني 1984

۸ بازديد

ثبت نام مدرسه فوتبال

بازي هاي المپيك تابستاني 1984 به نقطه عطفي در تاريخ المپيك تبديل شد. كميته سازماندهي مستقر در لس آنجلس، به رهبري پيتر اوبروت، توانست 225 ميليون دلار مازاد توليد كند كه در آن زمان مبلغي بي سابقه بود. كميته سازماندهي تا حدي با فروش حقوق حمايت انحصاري به شركت‌هاي منتخب توانسته بود چنين مازادي ايجاد كند. IOC به دنبال كنترل اين حقوق حمايتي بود. سامارانچ به تأسيس برنامه المپيك (TOP) در سال 1985 كمك كرد تا يك برند المپيكي ايجاد كند. عضويت در TOP بسيار انحصاري و پرهزينه بوده و هست. هزينه ها 50 ميليون دلار براي يك عضويت چهار ساله هزينه دارد. اعضاي TOP حقوق تبليغات جهاني انحصاري را براي دسته بندي محصولات خود و استفاده از نماد المپيك، حلقه هاي در هم تنيده، در نشريات و تبليغات خود دريافت كردند.
تاثير تلويزيون

بازي‌هاي المپيك تابستاني 1936 در برلين اولين بازي‌هايي بود كه از تلويزيون پخش شد، البته فقط براي مخاطبان محلي. بازي‌هاي المپيك زمستاني ۱۹۵۶ در ايتاليا اولين بازي‌هاي المپيك بين‌المللي تلويزيوني بود و حقوق پخش بازي‌هاي زمستاني بعدي در كاليفرنيا براي اولين بار به شبكه‌هاي پخش تلويزيوني تخصصي فروخته شد - سي‌بي‌اس ۳۹۴۰۰۰ دلار آمريكا براي حقوق آمريكايي‌ها پرداخت كرد. در دهه‌هاي بعدي، بازي‌هاي المپيك به يكي از جبهه‌هاي ايدئولوژيك جنگ سرد تبديل شد و كميته بين‌المللي المپيك مي‌خواست از طريق رسانه‌هاي پخش از اين علاقه شديد بهره ببرد. فروش حقوق پخش به IOC اين امكان را داد تا نمايش بازي هاي المپيك را افزايش دهد و در نتيجه علاقه بيشتري را ايجاد كند كه به نوبه خود جذابيت زمان پخش تلويزيوني را براي تبليغ كنندگان افزايش داد. اين چرخه به IOC اجازه داد تا هزينه هاي فزاينده اي را براي اين حقوق دريافت كند.

به عنوان مثال، CBS 375 ميليون دلار آمريكا براي حقوق پخش آمريكايي براي بازي‌هاي ناگانو 1998 پرداخت، در حالي كه NBC 3.5 ميليارد دلار آمريكا براي حق پخش هر بازي المپيك از سال 2000 تا 2012 هزينه كرد. در سال 2011، NBC با قراردادي 4.38 ميليارد دلاري با IOC موافقت كرد تا بازي‌هاي المپيك را تا بازي‌هاي 2020 پخش كند، گران‌ترين قرارداد حقوق تلويزيوني در تاريخ المپيك. سپس NBC با تمديد قرارداد 7.75 ميليارد دلاري در 7 مي 2014 موافقت كرد تا بازي هاي المپيك را تا بازي هاي 2032 پخش كند. NBC همچنين حقوق تلويزيون آمريكا را براي بازي‌هاي المپيك جوانان، كه در سال 2014 آغاز شد و بازي‌هاي پارالمپيك، به دست آورد. بيش از نيمي از حاميان جهاني كميته المپيك، شركت هاي آمريكايي هستند و NBC يكي از منابع اصلي درآمد براي IOC است.

جشنواره ملي المپيك

۷ بازديد

ثبت نام مدرسه فوتبال

L'Olympiade de la République، يك جشنواره ملي المپيك كه سالانه از سال 1796 تا 1798 در فرانسه انقلابي برگزار مي شود، همچنين تلاش كرد تا بازي هاي المپيك باستاني را تقليد كند. اين مسابقات شامل چندين رشته از المپيك يونان باستان بود. بازي‌هاي 1796 همچنين نشان‌دهنده معرفي سيستم متريك به ورزش بود.

در سال‌هاي 1834 و 1836، بازي‌هاي المپيك در Ramlösa (Olympiska spelen i Ramlösa) و بازي‌هاي اضافي در استكهلم، سوئد در سال 1843 برگزار شد كه همگي توسط گوستاف يوهان شارتاو و ديگران سازماندهي شدند. حداكثر 25000 تماشاگر بازي ها را ديدند.

در سال 1850، يك كلاس المپيك توسط ويليام پني بروكس در Much Wenlock، در Shropshire، انگلستان راه اندازي شد. در سال 1859، بروكس نام خود را به بازي هاي المپيك Wenlock تغيير داد. اين جشنواره ورزشي سالانه تا به امروز ادامه دارد. انجمن المپيك ونلاك توسط بروكس در 15 نوامبر 1860 تأسيس شد.

بين سال‌هاي 1862 تا 1867، ليورپول جشنواره بزرگ المپيك را برگزار مي‌كرد. اين بازي‌ها كه توسط جان هالي و چارلز ملي ابداع شدند، اولين بازي‌هايي بودند كه ماهيت كاملاً آماتوري داشتند و از نظر ديدگاه بين‌المللي بودند، اگرچه فقط «آماتورهاي آقايان» مي‌توانستند رقابت كنند. برنامه اولين المپياد مدرن در آتن در سال 1896 تقريباً مشابه برنامه المپيك ليورپول بود. در سال 1865 هالي، بروكس و اي.جي. راونشتاين انجمن ملي المپيك را در ليورپول، پيشرو انجمن المپيك بريتانيا، تأسيس كرد. اساسنامه آن چارچوبي را براي منشور بين المللي المپيك فراهم كرد. در سال 1866، يك بازي ملي المپيك در بريتانياي كبير در كاخ كريستال لندن برگزار شد.

احياء

علاقه يوناني ها به احياي بازي هاي المپيك با جنگ استقلال يونان از امپراتوري عثماني در سال 1821 آغاز شد. اولين بار توسط شاعر و سردبير روزنامه پاناژوتيس سوتسوس در شعر خود "گفتگوي مردگان" كه در سال 1833 منتشر شد، پيشنهاد شد. اوانجلوس زاپاس، يك نيكوكار ثروتمند يوناني-رومانيايي، براي اولين بار در سال 1856 به اتو پادشاه يونان نامه نوشت و به او پيشنهاد كرد كه براي احياي دائمي بازي هاي المپيك هزينه شود. زاپاس از اولين بازي هاي المپيك در سال 1859 حمايت كرد كه در ميدان شهر آتن برگزار شد. ورزشكاراني از يونان و امپراتوري عثماني شركت كردند. زاپاس بودجه بازسازي استاديوم باستاني پاناتنايك را تأمين كرد تا بتواند ميزبان همه بازي هاي المپيك آينده باشد.

ساير مسابقات فيفا

۷ بازديد

ثبت نام مدرسه فوتبال

يك تورنمنت معادل براي فوتبال زنان، جام جهاني فوتبال زنان، اولين بار در سال 1991 در چين برگزار شد. مسابقات زنان در مقياس و مشخصات كوچكتر از مسابقات مردان است، اما در حال رشد است. تعداد شركت كنندگان براي مسابقات 2007 120 نفر بود كه بيش از دو برابر سال 1991 بود.

فوتبال مردان در همه بازي‌هاي المپيك تابستاني به جز سال‌هاي 1896 و 1932 گنجانده شده است. برخلاف بسياري از ورزش‌هاي ديگر، مسابقات فوتبال مردان در المپيك يك تورنمنت سطح بالا نيست و از سال 1992، يك تورنمنت زير 23 سال با هر تيم اجازه 3 بازي را داشت. بازيكنان سني. فوتبال زنان اولين حضور خود در المپيك را در سال 1996 انجام داد.

جام كنفدراسيون هاي فيفا تورنمنتي است كه يك سال قبل از جام جهاني در كشور(هاي) ميزبان جام جهاني به عنوان تمرين لباس جام جهاني آينده برگزار مي شود. اين مسابقه توسط برندگان هر يك از شش دوره مسابقات قهرماني كنفدراسيون فيفا، همراه با قهرمان جام جهاني فيفا و كشور ميزبان برگزار مي‌شود.[51] اولين دوره در سال 1992 و آخرين دوره در سال 2017 برگزار شد. در مارس 2019، فيفا تأييد كرد كه به دليل گسترش جام باشگاه هاي جهان در سال 2021، اين مسابقات ديگر فعال نخواهد بود.

فيفا همچنين تورنمنت هاي بين المللي براي فوتبال جوانان (جام جهاني فوتبال زير 20 سال، جام جهاني فوتبال زير 17 سال، جام جهاني فوتبال زنان زير 20 سال، جام جهاني زنان زير 17 سال فيفا)، فوتبال باشگاهي (جام جهاني باشگاه هاي فيفا) و انواع فوتبال مانند فوتسال (جام جهاني فوتسال فيفا) و فوتبال ساحلي (جام جهاني فوتبال ساحلي فيفا). سه مورد اخير نسخه زنانه ندارند، اگرچه يك جام جهاني باشگاهي زنان فيفا پيشنهاد شده است.

جام جهاني زنان زير 20 سال فيفا يك سال قبل از هر جام جهاني زنان برگزار مي شود و هر دو تورنمنت در يك فرآيند مناقصه اهدا مي شوند. مسابقات زير 20 سال به عنوان يك تمرين لباس براي مسابقات بزرگتر عمل مي كند.

اعضاي كميته اجرايي فيفا

۷ بازديد

ثبت نام مدرسه فوتبال

به طور خاص، افشاگر ادعا مي كند كه اعضاي كميته اجرايي فيفا، عيسي هياتو و ژاك آنوما، 1.5 ميليون دلار براي راي دادن به قطر پرداخت كردند. پيشنهاد امارت در آخرين دور راي گيري در دسامبر گذشته، ايالات متحده را شكست داد. بلاتر بازگشايي راي گيري سال 2022 را در صورت اثبات فساد رد نكرد، اما خواستار آن شد كه اين موضوع "گام به گام" اتخاذ شود. رئيس فيفا گفت كه سازمانش مشتاقانه منتظر شواهد بيشتري است قبل از اينكه از كميته اخلاق خود بخواهد اتهامات مطرح شده در پارلمان بريتانيا در اوايل ماه مي 2011 را بررسي كند.

هياتو كه اهل كامرون است، رهبري كنفدراسيون فوتبال آفريقا را بر عهده دارد و نايب رئيس فيفا است. آنوما رئيس فدراسيون فوتبال عاج است. اين افشاگر گفت كه قطر موافقت كرده است كه به سومين راي دهنده آفريقايي، آموس آدامو، براي حمايت از او پول بپردازد. اين نيجريه اي بعداً پس از اينكه دادگاه اخلاق فيفا حكم داد كه او از خبرنگاران مخفي ساندي تايمز كه به عنوان لابي گر ظاهر مي شدند، درخواست رشوه كرده بود، از راي دادن محروم شد. بلاتر گفت كه روزنامه و افشاگر آن با ژروم والكه، دبيركل فيفا و ماركو ويليگر، مدير حقوقي فيفا، ديدار خواهند كرد.

اتهاماتي عليه مقامات فيفا از سوي ديويد تريسمن، رئيس سابق پيشنهادي انگليس و اتحاديه فوتبال انگليس نيز به پارلمان انگليس وارد شده است. تريشمن به قانونگذاران گفت كه چهار عضو قديمي كميته اجرايي فيفا - جك وارنر، نيكلاس لئوز، ريكاردو تكيرا و وراوي ماكودي - در مناقصه 2018 كه توسط روسيه برنده شد، رفتار "نادرست و غيراخلاقي" داشتند. هر شش راي‌دهنده فيفا تخلف را رد كرده‌اند.

در 28 سپتامبر 2015، سپ بلاتر پيشنهاد كرد كه اهداي جام جهاني 2018 به روسيه قبل از راي گيري برنامه ريزي شده بود و سپس جام جهاني 2022 به ايالات متحده اهدا مي شد. اما اين طرح پس از راي گيري انتخابات تغيير كرد و جام جهاني 2022 به جاي آمريكا به قطر اهدا شد.

فدراسيون فوتبال فيفا

۹ بازديد

ثبت نام مدرسه فوتبال

فيفا
اين مقاله درباره فدراسيون فوتبال است.

فيفا (/ˈfiːfə/ فرانسوي: Fédération Internationale de Football Association، انگليسي: International Federation of Football Football اسپانيايي: Federación Internacional de Fútbol Asociación؛ آلماني: Internationaler Verband des Association Fußball) يك سازمان غيرانتفاعي است كه خود را به عنوان يك نهاد حاكم بين المللي معرفي مي كند. انجمن فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلي. اين بالاترين نهاد حاكم بر اتحاديه فوتبال است.

فيفا در سال 1904 براي نظارت بر رقابت هاي بين المللي بين اتحاديه هاي ملي بلژيك، دانمارك، فرانسه، آلمان، هلند، اسپانيا، سوئد و سوئيس تأسيس شد. دفتر مركزي آن در زوريخ سوئيس است و اكنون 211 انجمن ملي عضويت دارند. اين انجمن‌هاي ملي بايد هركدام عضو يكي از شش كنفدراسيون منطقه‌اي باشند كه جهان به آن تقسيم شده است: آفريقا، آسيا، اروپا، آمريكاي شمالي و مركزي و كارائيب، اقيانوسيه و آمريكاي جنوبي.

امروزه، فيفا تعدادي از اهداف را در اساسنامه سازماني ترسيم مي كند، از جمله رشد فوتبال در سطح بين المللي، ارائه تلاش هايي براي اطمينان از دسترسي به آن براي همه، و حمايت از يكپارچگي و بازي جوانمردانه. فيفا مسئول سازماندهي و ترويج تورنمنت هاي مهم بين المللي فوتبال انجمن است، به ويژه جام جهاني كه در سال 1930 آغاز شد و جام جهاني زنان كه در سال 1991 آغاز شد. اگرچه فيفا تنها قوانين بازي را تعيين نمي كند، اما اين مسئوليت بر عهده هيئت بين المللي فدراسيون فوتبال كه فيفا عضو آن است، قوانين را در تمام مسابقات فيفا اعمال و اجرا مي كند. تمام مسابقات فيفا از طريق اسپانسر درآمد كسب مي كنند. در سال 2018، فيفا بيش از 4.6 ميليارد دلار درآمد داشت كه چرخه 2015-2018 را با مثبت خالص 1.2 ميليارد دلار به پايان رساند و داراي ذخاير نقدي بيش از 2.7 ميليارد دلار بود.

استفاده از سيستم تيراندازي در سال 1996

۷ بازديد

ثبت نام مدرسه فوتبال

MLS از ابتدا در سال 1996 از سيستم تيراندازي استفاده مي كرد كه توسط NASL براي تعيين برندگان مسابقات استفاده مي شد. هيچ بازي پلي آف فصل عادي يا پس از فصل با تساوي به پايان نرسيد. به طور كلي، هيچ وقت اضافه اي پخش نشد. تيراندازي بلافاصله پس از 90 دقيقه شروع شد. تنها استثنا در فينال جام MLS بود كه در آن يك بازي مساوي بعد از 90 دقيقه حداكثر با دو جلسه وقت اضافه 15 دقيقه اي بر اساس گل طلايي دنبال مي شد. در جدول رده بندي فصل عادي، تيمي كه در يك مسابقه قانوني پيروز شده بود، سه امتياز دريافت كرد. به تيمي كه در يك مسابقه پيروز شده بود يك امتياز تعلق گرفت. هيچ امتياز يا امتيازي به تيم هايي كه در زمان قانوني يا ضربات بازي شكست خوردند تعلق نمي گرفت. در مرحله پلي آف، نيمه نهايي كنفرانس و فينال كنفرانس به عنوان بهترين از سه سري مسابقات سازماندهي شد. يك برد در ضربات به عنوان يك برد محسوب مي شود. بنابراين، يك تيم مي تواند دو بازي از سه مسابقه را با ضربات ضربات برنده شود و بازي ديگر را به صورت قانوني ببازد و همچنان به دور بعد راه يابد. اين با نحوه پاداش دادن به تيم ها در طول فصل عادي كه تيمي با يك برد سه امتياز كسب مي كرد و تيمي كه دو برد فقط دو امتياز كسب مي كرد، ناسازگار بود. در سال 1999، حداكثر دو وقت اضافه 15 دقيقه اي براي گل طلايي براي مسابقاتي كه پس از 90 دقيقه بازي قانوني مساوي شدند، اضافه شد. اگر هيچكدام از تيم ها در وقت اضافه گل نمي زدند، مسابقه با ضربات ضربات پاياني مشخص مي شد. MLS با شروع فصل 2000 تيراندازي سبك آمريكاي شمالي را رها كرد. اگر پنالتي‌ها براي تعيين برنده در طول بازي‌هاي پلي‌آف لازم باشد، MLS اكنون از روش ضربات اوت مشخص شده توسط هيئت بين‌المللي فوتبال استفاده مي‌كند.